۰۲۱۲۲۲۱۵۲۵۴ - ۰۲۱۲۲۲۱۵۲۵۵
GUTA
چالش‌های "یادگیری زبان آلمانی"
برای ایرانیان در سال 1402

زبان آلمانی، یکی از زبان‌های مهم اروپایی است که در آلمان، اتریش، سوئیس و بعضی از کشورهای دیگر به عنوان زبان رسمی صحبت می شود. در سالهای اخیر و با موج مهاجرتهای تحصیلی و شغلی یادگیری زبان آلمانی برای بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا از جمله ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. اما یادگیری زبان آلمانی برای فارسی‌زبانان، می‌تواند همراه با چالشهایی باشد که در این مقاله به آنها می پردازیم و سپس نکاتی را برای بهتر یادگیری زبان آلمانی برای شما بیان خواهیم کرد.

چالشهای یادگیری آلمانی برای فارسی زبانان نسبت به سایر ملیت‌ها

یادگیری زبان آلمانی برای فارسی‌زبانان با ملیت‌های دیگر تفاوت‌هایی دارد. زبان آلمانی از نظر گرامری و لغوی با زبان‌های انگلیسی و فارسی تفاوت‌های زیادی دارد که ممکن است موجب سختی‌ در یادگیری شود. برای مثال سیستم تلفظ حروف در زبان آلمانی و فارسی با یکدیگر متفاوت بوده و بنابراین یادگیری تلفظ درست این آواها میتواند یک چالش جدی در یادگیری زبان آلمانی و حتی آموزش زبان آلمانی برای فارسی زبانان باشد. از دیگر مشکلات عمده یادگیری زبان آلمانی برای فارسی زبانان، گرامر پیچیده آن است که البته در بسیاری از موارد میتواند تشابهاتی با زبان انگلیسی و حتی گرامر فارسی برای آن پیدا نمود. و بنابراین، فارسی‌زبانان می‌توانند از این تشابه‌ها بهره ‌برده و ساختار گرامری زبان آلمانی را بهتر درک کنند. از آنجاییکه دو زبان فارسی و آلمانی در گذشته بر روی هم تأثیرگذار بوده‌اند؛ از این رو، برخی واژگان و اصطلاحات مشترک دارند که می‌تواند به فهم بهتر مفاهیم در زبان آلمانی کمک کند.

ساختار جملات نیز در زبان آلمانی معمولاً متفاوت از زبان فارسی است. از اینرو یادگیری این ساختار متفاوت در ساختن جملات میتواند از چالشهای مهم دیگر یادگیری زبان آلمانی یبرای فارسی زبانان باشد. این ساختار متفاوت از ساختار فرهنگی کشور آلمان نشات میگیرد و از آنجاییکه زبان جزئی از فرهنگ یک کشور است، یادگیری زبان آلمانی باید همراه با یادگیری تفاوت‌های فرهنگی بوده و بنابراین چالش برانگیز است چراکه فارسی‌زبانان باید به فرهنگ و تمدن آلمان آشنا شوند تا در درک عمیق زبان و ارتباط با زبان آلمانی بهتر عمل کنند. در ساختار جملات آلمانی نظم دقیق در جای گرفتن اجزای مختلف در یک جمله بیانگر نظم موجود در زندگی اجتماعی آلمانیها می باشد.

تلفظ متفاوت، ساختار جمله بندی متفاوت، زندگی در خارج از محیط آلمانی زبان و تفاوتهای فرهنگی از چالشهای در پیش رو برای یادگیری زبان آلمانی برای فارسی زبانان است.

چالش مهم دیگر در یادگیری زبان آلمانی برای فارسی زبانان محیط زندگی است. از آنجاییکه در ایران زبان دوم انگلیسی بوده و زبان آلمانی برای زبان آموزان بسیار متفاوت و غریب است، باید محیط زندگی مناسبی برای تمرین و استفاده از زبان آلمانی فراهم شود. تلاش برای ایجاد فضای زبانی و انجام مکالمات زبان آلمانی با افراد زبان‌آموز یادگیری را تقویت می‌کند. از اینرو در دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی در موسسه گوتا، فراهم نمودن محیطی برای داشتن پارتنر زبان آلمانی و تقویت مکالمه از اصول اولیه کلاسها است.

مواردی که فارسی‌زبان‌ها برای یادگیری آلمانی باید به آن توجه کنند

برای یادگیری آسان‌تر زبان آلمانی، فارسی‌زبان‌ها می‌توانند به موارد زیر توجه کنند:

  1. تمرین مداوم: یادگیری هر زبانی نیازمند تمرین و تکرار مداوم است. بنابراین، ایجاد برنامه‌های یادگیری منظم و تعیین زمان‌های مشخص برای تمرین زبان آلمانی اهمیت دارد. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که یادگیری زبان آلمانی چقدرطول می کشد. جواب این سوال کاملا واضح می باشد. مدت زمان یادگیری زبان آلمانی به ساعاتی که شما میتوانید به یادگیری اختصاص دهید بستگی دارد. مثلا شما میتوانید با شرکت در دوره های فوق فشرده زبان آلمانی درموسسه گوتا در مدت شش ماه به سطح ب یک B1 و در مدت زمان ده ماه به سطح ب دو B2 آلمانی رسیده و سپس میتوانید در امتحانات بین المللی هر کدام از این سطوح جهت اخذ مدرک بین المللی زبان آلمانی شرکت کنید.
  2.  استفاده از منابع مناسب: استفاده از منابع آموزشی مناسب، از جمله کتب، کلاس‌های زبان و منابع آنلاین می‌تواند به بهبود یادگیری زبان آلمانی کمک کند. در حال حاضر بهترین کتاب موجود برای آموزش زبان آلمانی مجموعه کتابهای انتشارات هوبر آلمان است. این انتشارات برای آموزش زبان آلمانی کتابهای جدید شتارتن ویا Starten Wir را بعد از کتابهای منشن وارد بازار نموده است. امروزه در بسیاری از موسسات داخل ایران کتاب شتارتن ویا بعنوان منبع اصلی آموزش زبان آلمانی استفاده می شود. در کنار این کتابهای آموزشی، انتشارات هوبر کتابهای کمک درسی آلمانی برای تقویت مهارتهای مختلف و کتابهای قصه آلمانی متفاوتی را نیز برای زبان آموزان چاپ نموده است.
  3. تمرکز بر مکالمه: تمرکز بر مکالمه زبان آلمانی با هم‌زبانان و اساتید، مهارت‌های زبانی را بهبود می‌بخشد و اعتماد به نفس زبان‌آموز را افزایش می‌دهد. از این رو دوره های آموزش زبان آلمانی در موسسه گوتا کاملا مکالمه محور بوده و زبان آموزان در طول ترمهای آموزشی با تمرینات مکالمه ای متفاوت، مهارت صحبت کردن به زبان آلمانی خود را تقویت می نمایند.
دوره های زبان آلمانی آنلاین

و اما در آخر به چالش جدیدی که از سال 1399 تا به امروز برای زبان آموزان بوجود آمده است یعنی برگزاری دوره های آنلاین می پردازیم. دوره های آنلاین مزیتهای بسیار زیادی دارند و میتوانند با مدیریت هزینه و زمان برای زبان آموزان بسیار مفید باشند. دوره های آنلاین درصورتی میتوانند برای زبان آموزان از بازخورد خوبی برخوردار باشند که زبان آموز بتواند محیط آرامی را برای یادگیری زبان آلمانی در طی زمان شرکت در جلسات آنلاین برای خود فراهم آورد.